Naguib Mahfouz – luettavaa kansannousun lopputulosta odottavalle.

Lähi-Idässä on meneillään kansannousu. Tunisian presidentti lähti maanpakoon, Egyptiä kolmekymmentä vuotta johtanut Hosni Mubarak saattaa piankin menettää valtansa. Ideologiat tai niiden vastustus lienee sittenkin sivuteema kansannousuissa. Kansannousujen moottorina on ihmisten halu siedettävämpään arkipäivään ja mahdollisuuksiin vaikuttaa elämäänsä, halu välttää viranomaisten mielivaltaa ja päättäjien taipumusta kartuttaa omaa hyvinvointiaan ja rikkauttaan.

Emme vielä tiedä mitä Egyptissä lopulta tapahtuu. Mikäli kansannousu johtaa kohti demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa, se rohkaisee suuresti demokraattisia uudistuksia ja kansalaisyhteiskuntaa edistäviä poliittisia liikkeitä maailmalla.

Odotellessamme kansannousun lopputulosta voimme perehtyä egyptiläisen yhteiskunnan lähihistoriaan lukemalla hyvää kaunokirjallisuutta.

Naguib Mahfouz (1911-2006) palkittiin kirjallisuuden Nobel-palkinnolla vuonna 1988. Hän on yksi syy miksi olen kiitollinen Nobel-toimikunnalle siitä, että se esittelee meille vuosittain hyviä kirjailijoita ja ajatuksia herättävää kirjallisuutta.

Mahfouzin Kairo-trilogia saattaa näyttää paksuudessaan pelottavalta, mutta nobelistin kerronta on elävää, sujuvaa ja mukaansatempaavaa. Hyvät kirjailijat jonkin sortin älykköinä peilaavat ympäröivän yhteiskunnan henkisiä virtauksia.

Egyptin kansannousu sai minut muistelemaan Kairo-trilogiaa, ja huomaan sen olevan varsin ajankohtainen monellakin tavalla.

Trilogia sijoittuu ajanjaksoon ensimmäisen maailmansodan alusta toisen maailmansodan päättymiseen. Se on sukutarina, joka rakentuu tiukkaa uskonnollista patriarkaalisuutta noudattavan perheen kohtaloiden ympärille. Isä al-Sayyid Ahmad Abd al-Jawad on kaksinaismoralistinen pirttihirmu – joka hieman pehmenee vanhetessaan – äiti Amina elää kodin sisään rajoitettua isän määräysvaltaa myötäilevää elämää. Autoritäärisyys yhdistettynä uskonnollisiin sääntöihin ja perinteisiin pitää perhettä otteessaan niin kauan kuin isän sananvalta kestää.

Maailma ympärillä muuttuu, lapset kasvavat aikuisiksi ja tekevät omia valintojaan samoin sittemmin lapsenlapset. Yksi perheen pojista Kamal valitsee opettajan uran ja ryhtyy esseistiksi, joka tekee mm. darwinismia tunnetuksi. Brittien valtakausi Egyptissä on päättymässä ja se tempaa perheen väkeä mukaan poliittiseen toimintaan. Yksi liittyy vasemmistolaiseen liikkeeseen, toinen muslimiveljeskuntaan. Tarkka ihmiskuvaaja ja tarinankertoja tekee ihmisten hyvinkin erilaisista valinnoista ymmärrettäviä.

Tarkempaa kirja-arvostelua en halua antaa, varsinkin kun lukukokemukseni on parin vuoden takainen. Mutta muistini tylsillä luistimilla yritän palata ihmisen kasvot kaukaisen maan ja erilaisen yhteiskunnan asukkaille antaneeseen lukukokemukseen.

Mahfouzin oma elämä oli vaiherikas, jopa dramaattinen. Hän on lähtöisin tiukan uskonnollisesta kodista ja käynyt nuorena mm. koraanikoulua. Aikuisiällä hän sai vaikutteita uudistusmieliseltä journalistilta Salama Moussalta, joka korosti luonnontieteiden tuntemusta, mielipiteen vapautta ja sympatisoi brittiläistyyppistä (ei-marxilaista) Fabian-sosialismia. Arvelisin Salama Moussan olevan Kairo-trilogian keskeisen hahmon Kamal al-Jawalin henkinen taustahahmo.

Naguib Mahfouz joutui uskonnollisten fundamentalistien kanssa useammankin kerran hakaukseen. Ensin kiistoja nostatti 1959 ilmestynyt Adamin pojista Mooseksesta, Jeesuksesta ja Muhammadista kertonut romaani. Sittemmin hän myös puolusti Salman Rushdieta, kun Ajatollah Khomeini langetti tälle fatwan Saatanallisten Säkeiden julkaisemisesta. Mahfouz oli mukana fatwaa vastustavassa julistuksessa, jossa todettiin ettei ”mikään jumalanpilkka vahingoita islamia ja muslimeja niin paljon kuin vaatimus kirjailijan murhaamisesta.” Mahfouz myös kiisti Khomeinilla olevan valtuuksia puhua muslimien nimissä.

82-vuotiaana Mahfouz joutui islamistien murhayrityksen kohteeksi. Puukotusyritys vahingoitti kirjailija käden hermoja, mikä mahdollisti vain parin tunnin kirjoittamisen päivittäin. Vaatimattomasti eläneen Mahfouzin kuoltua 94-vuotiaana hän sai sotilaallisia kunnianosoituksia ja valtiolliset hautajaiset.

Kohdistamme kaukaisiin kansannousuihin toiveita ja pelkoja. Muistamme, kuinka shaahin vallan kumoaminen johti ensin demokraattista ja liberaalia yhteiskuntaa tavoitelleeseen hallintoon. Mutta Ruhollah Khomeini kaappasi vallankumouksen ja muutti yhteiskunnan teokraattiseksi tyranniaksi. Tosin olemme toistuvasti nähneet, että iranilaiset eivät ole uskonnollisia kiihkoilijoita, ja vastentahtoisesti he papiston ja turvallisuuspalvelun väkivaltakoneiston alaisuudessa elävät.

Toisin kuin kulttuurien yhteensovittamattomuuden ideologit haluavat korostaa, ihmiset maailmalla eivät pohjimmiltaan niin kamalan erilaisia ole (vaikka olemmekin kaikki yksilöitä ja erilaisia…). Siksi ihmisten pyrkimyksen parempaan arkipäivään ja oman elämän päätösvaltaan ei pitäisi hämmästyttää, eletään sitten Myanmarissa tai Tunisiassa, Kiinassa tai Iranissa, Valko-Venäjällä tai Egyptissä.

Naguib Mahfouzin muistokirjoitus (The Guardian 31.8.2006).

Kairo-trilogian arvostelu (Complete Review).

Tietoja joukonieminen

Jouko Nieminen Vuosikertaa 1962. Naimisissa oleva lapsellinen ihminen - lapset puolestaan ovat täysi-ikäisiä ihmisiä. Mielipiteiltäni vapaamielinen agnostikko, mutta elämäntavoiltani rajoittunut kaappikalvinisti. Tieteentekijä, -lukija ja -näkijä.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Naguib Mahfouz – luettavaa kansannousun lopputulosta odottavalle.

  1. Paluuviite: Tweets that mention Naguib Mahfouz – luettavaa kansannousun lopputulosta odottavalle. | J. A. Nieminen: tietoa, arvauksia ja mielipiteitä -- Topsy.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s